NY MOTOR? Da kan du bruke skjemaene nedenfor:
(Etter du har klikket på linken åpner det seg en pdf-fil hvor du kan skrive direkte i feltene. Du kan enten lagre (med dine endringer) og sende per epost, eller lagre uten endringer / printe skjemaet)
Ofte stilte spørsmål
Hva slags propell skal jeg ha?
Det er mange faktorer som spiller inn på hva slags propell som passer din båt. Båt og motor gir et riktig pekepinn, men også girreduksjon, last og så videre. Det aller enkleste er å benytte seg av beregningsskjemaet på nettsiden her og sende det til oss per mail, så beregner vi hva slags propell du skal ha. Ved en beregning er det viktig å huske at desto mer nøyaktig oppgitte data, jo mer korrekt vil beregningen bli, og at en beregning er et resultat av de data som blir gitt.
Jeg oppnår for lite / for mye turtall i forhold til hva motoren skal ha.
Dersom du oppnår for lite turtall er det naturlig å gå ned i stigning. Oppnår du for mye turtall er det naturlig å gå opp i stigning. Man regner at en tomme i stigning utgjør cirka 150-200 omdreininger. For eksempel: Dersom du får 4100 RPM (omdreininger per minutt) med en propell med 17 i stigning og motoren skal ha 4500 RPM så er det naturlig å velge en propell med 15 i stigning, da man i teorien skal få cirka 400 omdreininger mer..
Hvordan vil fire-blader påvirke turtall i forhold til en tre-blader i samme dimensjon?
Dette kan variere basert på blant annet propellens design. Dersom det er samme fabrikat og samme propelldesign regner man som tommelfingerregel at et ekstra blad gjør det samme som en tomme mer stigning, altså 150 til 250 omdreininger lavere turtall. Normalt sett vil man gå ned en dimensjon når man går fra tre til fire blader under forutsetning at design er lik mellom tre og fire blader..
Det er ikke alt på beregningsskjemaet som jeg vet. Går det greit?
Ja, så lenge vi har kontaktinformasjon så tar vi kontakt dersom det er vesentlige fakta som vi trenger å vite for å kunne foreta en beregning.